Prof. Dr. Beimborn Daniel

Diplom-Kaufmann

Daniel Beimborn ist Inhaber des Lehrstuhls für Wirtschaftsinformatik, insb. Informationssystemmanagement, an der Universität Bamberg. Von 2014 - 2018 war er Professor für Wirtschaftsinformatik an der Frankfurt School of Finance & Management. Zuvor war er Privatdozent und Akademischer Rat am Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik, insb. Informationssysteme in Dienstleistungsbereichen der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. Nach Abschluss seines BWL-Studiums an der Goethe-Universität in Frankfurt am Main promovierte er am dortigen Institut für Wirtschaftsinformatik. Dr. Beimborn war Stipendiat der Deutschen Forschungsgemeinschaft (Graduiertenkolleg 492 "Infrastrukturen für den elektronischen Markt"). Er arbeitete mit Microsoft in Redmond und war Gastforscher an der Louisiana State University und der Georgia State University. Er ist Autor oder Koautor von über 75 begutachteten wissenschaftlichen Artikeln in Journals (darunter MIS Quarterly, Journal of Strategic Information Systems, WIRTSCHAFTSINFORMATIK, Information Systems Frontiers, International Journal of Information Management, Journal of Management Information Systems, Journal of IT) und auf Fachkonferenzen (ICIS, ECIS, WI, PACIS, HICSS etc.). Daneben war er an der Publikation von sieben Büchern zum Thema Prozessoptimierung und Outsourcing in der Finanzindustrie, Cooperative Sourcing, Standardisierung, Outsourcing-Beziehungsmanagement sowie IT-Management und Business-IT-Alignment beteiligt. Zudem erhielt er Einladungen als Keynote-Sprecher zum Thema Outsourcing-Management auf Industrietagungen.

Seine aktuellen Forschungsaktivitäten umfassen das Management von Outsourcing-Beziehungen, IT Governance und Business/IT Alignment, Standardisierung von Geschäftsprozessen, BPO und Shared Services in der Finanzindustrie, den Geschäftswertbeitrag von Service-orientierten Architekturen (SOA), sowie die Rolle von IT zur Unterstützung von Innovationsprozessen. Er hält Vorlesungen zu den Themen IT-Outsourcing, IT-Governance & IT-Management sowie Electronic Finance, und er war für die Gestaltung des Bachelor-Studiengangs International Information Systems Management sowie die Implementierung eines internationalen Praktikumsprogramms an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg verantwortlich.

Weitere akademische Services umfassen seine Rolle als Mitglied des Associate Reviewer Boards des Journals of the Association of Information Systems, als Track Chair für „Cloud Computing“ bei der Conference der Information Resource Management Association (ConfIRM), als Associate Editor bei der ICIS und ECIS sowie als regelmäßiger Reviewer bei den meisten der wichtigen IS Journals und Konferenzen (MISQ, JAIS, EJIS, JSIS; ICIS, ECIS, WI etc.)

Prof. Dr. Daniel Beimborn an der Frankfurt School

Akademischer Werdegang

Seit März 2014: Professor für Wirtschaftsinformatik an der Frankfurt School of Finance & Management

Von Oktober 2013 – Februar 2014: Akademischer Oberrat, Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik, insb. Informationssysteme in Dienstleistungsbereichen, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.

Juli 2013: Ernennung zum Privatdozenten (venia legendi) an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg 

April 2013: Habilitation zum Thema „Modularity and Relationality in IS Research: Theoretical and Empirical Perspectives on Outsourcing and Service Orientation“ und Erteilung der Facultas Docendi im Fachgebiet Wirtschaftsinformatik, Fakultät Wirtschaftsinformatik und Angewandte Informatik

Seit 2007: Akademischer Rat, Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik, insb. Informationssysteme in Dienstleistungsbereichen, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, seit 2008 ebenfalls Habilitand an der Fakultät WIAI.

2010-2011: Visiting Scholar an der Georgia State University, Atlanta (GA), USA.

Juli 2007 Promotion zum Dr. rer. pol. an der Goethe-Universität Frankfurt am Main, FB Wirtschaftswissenschaften.

Dissertation: „Cooperative Sourcing - Simulation Studies and Empirical Data on Outsourcing Coalitions in the Banking Industry” (erschienen bei Gabler, 2008).

2006 und 2007: Visiting Scholar an der Louisiana State University, Baton Rouge (LA), USA.

2004: Forschungsprojekt mit Microsoft Corp. in Redmond (WA), USA.

2001-2007: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Wirtschaftsinformatik, Goethe-Universität Frankfurt am Main, von 2001-2004 Stipendiat der DFG (Graduiertenkolleg 492 „E-Commerce – Infrastrukturen für den elektronischen Markt“).

1996-2001: Studium der Betriebswirtschaftslehre (Schwerpunkte: Controlling, Operations Research, Wirtschaftsinformatik), Goethe-Universität Frankfurt am Main.

Lehraktivitäten

Seit WS 2011/12: Angebot der Bachelor-Vorlesung+Übung „International Outsourcing Management“, Otto-Friedrich-Universität (ebenso im VAWi seit SS 2011).

SS 2011: Angebot des Bachelor + Master-Seminars „Change Management“, Otto-Friedrich-Universität

SS 2010: Angebot des Bachelor-Seminars „Die Rolle der IT für erfolgreiches Outsourcing“, Otto-Friedrich-Universität

SS 2009 - SS 2014: Angebot der Bachelor-Vorlesung+Übung „Electronic Finance“, Otto-Friedrich-Universität

Seit 2007: Betreuung der Master-Vorlesung „ISDL1 – Standards und Netzwerke“, Otto-Friedrich-Universität

Seit 2007: Betreuung des Hauptseminars „Informationssysteme in Dienstleistungsbereichen“, Otto-Friedrich-Universität, Betreuung von insgesamt über 25 Hausarbeiten

Seit 2001: Betreuung von über 50 Abschlussarbeiten, Goethe-Universität & Otto-Friedrich-Universität

2007: Betreuung der BA-Vorlesung „IT-Controlling“, Otto-Friedrich-Universität

2001-2005: Betreuung der Vorlesung „Informationsmanagement 1 – Management betrieblicher Prozesse“, Goethe-Universität

2001-2007: Betreuung der Hauptseminare im Schwerpunkt Wirtschaftsinformatik und Informationsmanagement (BWL, Goethe-Universität), Betreuung von insgesamt ca. 30 Hausarbeiten

Forschungsgebiete

Ausgewählte Veröffentlichungen

Wagner, H., Beimborn, D., and Weitzel, T. (2014)
How Social Capital among IT and Business Units Drives Operational Alignment and IT Business Value
Journal of Management Information Systems (31:1), p. 241-272, http://www.jmis-web.org/articles/1193 (VHB-JOURQUAL 3 Rating: A)

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It is widely acknowledged that IT and business resources need to be well aligned to achieve organizational goals. Yet, year after year, chief information officers (CIOs) still name business-IT alignment a key challenge for IT executives. While alignment research has matured, we still lack a sound theoretical foundation for alignment. Transcending the predominantly strategic executive level focus, we develop a model of 'operational alignment' and IT business value that combines a social perspective of IT and business linkage with a view of interaction between business and IT at non-strategic levels, such as in daily business operations involving regular staff. Drawing on social capital theory to explain how alignment affects organizational performance, we examine why common suggestions like "communicate more" are insufficient to strengthen alignment and disclose how social capital between IT and business units drives alignment and ultimately IT business value. Empirical data from 136 firms confirms the profound impact of operational business-IT alignment, composed of social capital and business understanding of IT, on IT flexibility, IT utilization, and organizational performance. The results show that social capital theory is a useful theoretical foundation for understanding how business IT alignment works. The findings suggest that operational alignment is at least as important as strategic alignment for IT service quality, that managers need to focus on operational aspects of alignment beyond communication by fostering knowledge, trust and respect, and that IT utilization and flexibility are appropriate intermediate goals for business-IT alignment governance.

Joachim, N., Beimborn, D., and Weitzel, T. (2013)
The Influence of SOA Governance Mechanisms on IT Flexibility and Service Reuse
The Journal of Strategic Information Systems (22:1), p. 86-101, http://dx.doi.org/10.1016/j.jsis.2012.10.003 (VHB-JOURQUAL 3 Rating: A )

View Abstract
While many firms have introduced SOA, only one in five have achieved anticipated benefits such as increased IT flexibility or reuse. Industry analysts assume that a lack of SOA governance is the main reason why SOA projects fail. Addressing the substantial research gap on SOA governance this paper theoretically and empirically investigates which SOA governance mechanisms are needed to achieve the benefits of SOA, such as increasing IT flexibility and reusing services. The proposed theoretical SOA governance model is evaluated using data from 81 SOA-using organizations. Overall, the results confirm the relevance of a variety of SOA governance mechanisms (structures, processes, and employees/relations), but at the same time, that IT infrastructure flexibility and service reuse are influenced by different mechanisms. Key governance mechanisms that show a strong effect on infrastructure flexibility are using standards, service management processes, educating employees, and IT/business communication while reuse can only be increased through service management, standards and qualification. Contrary to expectations, implementing new, dedicated decision-making bodies for SOA hampers organizations in achieving higher degrees of IT flexibility and reuse, and a firm is better off using existing IT decision-making bodies.

Weitzel, T., Beimborn, D., and König, W. (2006)
A Unified Economic Model of Standard Diffusion: The Impact of Standardization Cost, Network Effects and Network Topology
Management Information Systems Quarterly (MISQ) Volume 30, p. 489-514 (VHB-JOURQUAL 3 Rating: A+)

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This paper is motivated by the following question: What drives the diffusion of a communication standard and what diffusion results can we expect? Past literature provides many instructive but mostly unrelated answers. Frequent findings are startup problems, penguin effects, and tendencies towards monopoly. But substantial problems in applying the models to concrete standardization problems reveal that the dynamics are probably more complex. Not all networks are ultimately conquered by a single standard once it has attracted a certain number of users. And not all diffusion results are either complete or no standardization. We address the question of the conditions of particular diffusion behaviors by developing a formal standardization model that captures all fragmented phenomena in a unified approach. Drawing from findings of other research we incorporate the structure of the underlying user network as an important determinant for diffusion behaviors. The approach allows us to disclose varying conditions that generate frequently observed standardization behaviors as special parameter constellations of the model. Using equilibrium analysis and computer simulations we identify a standardization gap that reveals the magnitude of available standardization gains for individuals and the network as a whole. The analysis shows that network topology and density have a strong impact on standard diffusion and that the renowned tendency towards monopoly is far less common. We also report how the model can be used to decide on corporate standardization problems.

Wüllenweber, K., Beimborn, D., Weitzel, T., and König, W. (2009)
The Impact of Process Standardization on Business Process Outsourcing Success
In: Willcocks, L., Lacity, M. (eds.): Outsourcing Information Systems, Sage Publications, 142-164. Erhältlich unter: http://www.amazon.de/Outsourcing-Information-Systems-Business-Management/dp/1848604459/

Beimborn, D., Franke, J., Gomber, P., Wagner, H., and Weitzel, T. (2006)
Die Bedeutung des Alignments von IT und Fachressourcen in Finanzprozessen: Eine empirische Untersuchung
WIRTSCHAFTSINFORMATIK (48:5), p. 331-339 (VHB-JOURQUAL 3 Rating: B)

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Wie kann die Ressource IT wertschaffend eingesetzt werden? Auf der theoretischen Grundlage des Resource-based View of IT sowie der Alignment-Literatur argumentieren wir, dass die tatsächliche Nutzung der IT sowie das Zusammenspiel zwischen IT und Fachabteilungen grundlegend für die Leistung von IT-intensiven Geschäftsprozessen sind. Das entwickelte Wirkmodell wird in einer Studie unter den 1.000 größten Banken Deutschlands empirisch untersucht. Es zeigt sich, dass die Leistung des untersuchten Geschäftsprozesses, wie hypothetisiert, stark von einem Alignment zwischen der IT- und der Geschäftsdomäne abhängt. Ebenso wird deutlich, dass ein bestimmtes Ausmaß fachlicher Ressourcen entscheidend ist und auch eine herausragende IT-Ausstattung und -Unterstützung keine Mängel hinsichtlich dieser fachlichen Ressourcen ausgleichen kann. Die Ergebnisse bestätigen damit wichtige Einsichten der Literatur zu Alignment auch auf Prozessebene und zeigen im Gegensatz zu bestehender Literatur theoretisch wie empirisch, dass der Wertbeitrag der IT nicht ohne Berücksichtigung der Nicht-IT-Fachkompetenz untersucht werden kann.